All times are UTC + 1 hour


It is currently Tue 12 Dec, 2017 11:05



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: GW2: Living Story Recap 2013
PostPosted: Thu 02 Jan, 2014 20:32 
King
King
User avatar
Offline

Joined: Fri 22 Jun, 2012 09:53
Posts: 508
Location: Heveadorp
Image

Het jaar 2013 zit er op en wat een jaar is het geweest!
Alle begin is moeilijk in de game industrie en zeker in het MMO genre gezien de moordende concurrentie, desondanks heeft ArenaNet met Guild Wars 2 een mooie game afgeleverd. Helaas miste we bij de release enkele beloofde key features die het afgelopen jaar alsnog hun opwachting hebben gemaakt.

Guild Wars 2: 2013 Recap
Na een (volgens velen) te vroege start in 2012 hebben we eind januari 2013 eindelijk de introductie van ArenaNet's kindje de “Living Story” mogen verwelkomen. Het eerste deel van de huidige Scarlet verhaallijn begon met Flame & Frost. Een zeer ambitieus streven maar jammer genoeg leverde dit niet het gewenste resultaat op. Een echt achtergrondverhaal was ver te zoeken in de 4 weken durende verhaallijn waarbij je alleen maar bordjes in elkaar kon timmeren voor de refugees. Gelukkig was er ook nog een positieve kant aan deze release, zo werd eindelijk de beloofde guesting feature toegevoegd en werd het laurel systeem geïntroduceerd.

Het vervolg van de story in februari was helaas weer teleurstellend want naast het bordjes timmeren en refugees helpen was er nog altijd niet veel te beleven. Gelukkig waren er de nieuwe features die het nog een beetje interessant maakte zoals de Guild Missies, zelf je daily achievements kiezen en het item preview in de trading post. Daarnaast was er nog wat liefde voor de PvP-ers en werd de nieuwe PvP map “Spirit Watch” uitgebracht.

In maart begon er eindelijk wat meer vaart in te komen. We maakten kennis met twee nieuwe karakters; Rox en Braham. Rox is een Charr ranger, haar eigen warband kwam om het leven toen een grot instortte en nu probeert ze opgenomen te worden in de warband van Rytlock Brimstone door de North Nolan Hatchery terug te veroveren van de Molten Alliance. Braham is een Norn guardian woonachtig in Cragstead, daar ondervonden ze ook de dreiging van de Molten Alliance waardoor Braham hulp ging zoeken in Hoelbrak en we er achter kwamen dat Eir Stegalkin zijn moeder is! Het verhaal begon wat meer vorm te krijgen maar was nog niet wat het moest zijn. Een mijlpaal was dit keer te vinden in het WvW segment met de introductie van het WvW progressie/mastery systeem en het einde van de onzichtbare zergs door de verwijdering van culling!

Wat een week later volgde was als 1 april grap bedoeld maar groeide uit tot een van de meest populaire en misschien ook wel een van de beste updates van het jaar: Super Adventure Box. De 8-bit puzzel jumper (gemaakt door o.a. de man achter de Halloween clocktower) was een zodanig succes dat men het drama van de Living Story even deed vergeten.

Na alle gekkigheid van de SAB keerde we eind april weer terug naar de Living Story. Dit maal was het de afsluiting van de Flame & Frost serie. De eerste nieuwe dungeon genaamd “Molten Weapon Facility” werd uitgebracht en was direct een leuke uitdaging. Samen met Rox, Braham en de Vigil werd deze ondergrondse vestiging bestormd en zo een einde gemaakt aan de Molten Alliance.

ArenaNet had kennelijk door dat de huidige manier van story updates niet zou gaan werken en besloot met de eerst volgende release hun releaseschema om te zetten van een maandelijkse release naar een 2 wekelijkse release. De eerste release in dit nieuwe schema bracht ons terug naar Southsun Cove, het eiland van de Karka. Het sinds de Karka invasie in november 2012 ‘vergeten’ tropische eiland werd een opvangplek voor de refugees uit de Flame & Frost serie die daar onderdak kregen van het Consortium. Het tropische paradijs was een vakantieoord waar lokale activiteiten zoals de Crab Toss zeer populair waren. Helaas voelde de meeste refugees zich als een slaaf behandeld door het Consortium en kwamen in opstand. Daarnaast begonnen de dieren op het eiland zich ook agressiever te gedragen. Hier maakte we kennis met een Lionguard Inspecteur genaamd Ellen Kiel, zij moest onderzoeken wat er op het eiland gaande was en de rust terug laten keren. Hier begon ook het verhaal van het robotje Job-o-Tron.

Al snel bleek er een Sylvari met de naam Canach achter te zitten die met een mislukte poging de refugees te bevrijden nogal wat chaos had veroorzaakt op het eiland. Het was dus zaak om hem zo spoedig mogelijk op te sporen en gevangen te nemen om het niet nog verder uit de hand te laten lopen. Helaas was de legendarische Karka Queen al was ontwaakt en richtte flinke schade toe aan alles en iedereen die in haar wegstond. Het Consortium probeerde in een wanhopige poging de contracten van hun ‘slaven’ te redden maar samen met Ellen Kiel werd daar een stokje voor gestoken waardoor de refugees weer vrij waren.

Wat toen volgde was het eerste festival in 2013: Dragon Bash. Een feest dat nogal in twijfel werd getrokken aangezien de dreiging van de Elder Dragons nog altijd aanwezig was. Het festival met diverse activiteiten verliep vredig totdat vertegenwoordigers van de diverse rassen begonnen met het ontsteken van de Dragon Effigies. Captain Theo Ashford van de Ship's Council werd vermoord tijdens de ceremonie en we maakte daarbij kennis met een nieuwe groepering namelijk de Aetherblades. Wat toen volgde was een mysterieuze brief van ene "E" waarin ons opgedragen werd The Dead Inn in Divinity's Reach te bezoeken. Hier ontmoetten we twee nieuwe karakters: Marjory Delaqua een privé detective afkomstig uit Cantha en haar partner Lady Kasmeer Meade uit de adellijke kringen van Divinity's Reach. Logan Thackeray beveelt Marjory de moord te onderzoeken waarna ze uiteindelijk de Aetherblade Captain Mai Trin weet te ontmaskeren als dader maar met de hulp van de Aetherblades weet ze te ontkomen.

Ellen Kiel heeft na wat speurwerk de schuilplaats van Mai Trin weten te vinden, verscholen achter een holografische muur in Lion’s Arch. De tweede story dungeon was een feit en ArenaNet zag de kans om wat nieuwe technieken toe te passen. Zo zagen we in de Aetherblade Retreat, de lazer kamer en de kanon barrages bij het eind gevecht met Mai Trin en First Mate Horrik. Na een felle strijd geeft Mai Trin zich uiteindelijk over en kunnen de Lionguard haar gevangen nemen hierbij zien we ook voor het eerst de naam Scarlet voorbij komen. Helaas laat ze bij het verhoor verder niks los. Er bleek ook nog een tweede schuilplaats te zijn waar de Aetherblade zich schuil hielden en dat was tevens een nieuwe uitdagende jumping puzzel. Daarnaast zagen we de eerste grote skill en trait balance in deze release voorbij komen.

Toen iedereen weer een beetje bekomen was van de gebeurtenissen rondom Dragon Bash legde het mystieke luchtschip de “Zephyr Sanctum” aan in Labyrinthine Cliffs voor het jaarlijks terugkerende Bazaar of the Four Winds. Een echt festijn waar alle marktkooplui zich verzamelen en de meest exotische waren verkopen en diverse activiteiten die populair zijn bij de Zephyrites zoals Sanctum Sprint en Southsun Survival. De Ship’s Council uit Lion’s Arch heeft interesse om een handelscontract af te sluiten met de kooplieden van het Zephyr Sanctum. Echter door de moord op Theo Ashford was er een plekje vrijgekomen in de Ship’s Council en Ellen Kiel werd voorgedragen om deze positie in te nemen als zij instaat was dat contract af te sluiten. De geniepige Evan Gnashblade van de Black Lion Trading Company had hier lucht van gekregen en besloot zich in de strijd mengen. Het resultaat was een piratenverkiezing tussen Kiel en Gnashblade waarbij de winnaar de positie in mocht gaan vullen. Eindelijk had je een beetje het gevoel dat je als speler iets kon bijdragen aan het verloop van de Living Story. Het resultaat was dat Ellen Kiel won met 52% van de stemmen. Het Zephyr Sanctum luchtschip vertrok weer na het sluiten van de handelsovereenkomst. Naast de bazaar werd de PvP map “Skyhammer” toegevoegd en kreeg het achievement panel een revamp met daarbij nieuwe wapen en armor skin rewards.

Ondertussen maakte de inwoners van Divinity’s Reach zich op voor het 10 jarige jubileum van Queen Jennah. Hoogwaardigheidsbekleders van de diverse rassen werden naar Divinity’s Reach gebracht met luchtballonnen en in de stad zelf waren diverse activiteiten te beleven met als hoogtepunt de opening van het Crown Pavillion wat niet zonder slag of stoot verliep. Bij de opening van de enorme arena maakte Scarlet haar eerste fysieke opwachting door de controle over de nieuwe Koninklijke wachters de “watchknights” over te nemen terwijl Logan Thackeray ze aan het uittesten was in een gevecht. Onder het toeziend oog van Queen Jennah en Countess Anise werd Scarlet verjaagd met de hulp van Braham en Rox. Ondanks de ongeregeldheden bleef het feest onverstoord doorgaan en zorgde Hobo-Tron en de minstreel voor de nodige entertainment, al werd dat niet door iedereen gewaardeerd. Naast de vele festiviteiten waren er nog een aantal zeer leuke updates toegevoegd in deze release. Zo kregen we een account wallet, werden champion lootbags en dungeon rewards geïntroduceerd en voor de PvP-ers werd de solo queue toegevoegd.

Wat het hoogtepunt zou gaan worden was de toespraak van Queen Jennah als afsluiting van haar jubileumfeest. Vlak nadat Queen Jennah begonnen was met haar toespraak vond de mysterieuze Scarlet het wel genoeg en deed een poging de koningin te ontvoeren. Dat mislukte door een slimme truc van Countess Anise waardoor Lord Faren dacht de koningin te kunnen redden maar in plaats van haar werd ontvoerd en ook moesten Hobo-Tron en de minstreel het ontgelden. De dreiging van Scarlet richtte zich echter niet alleen tot Divinity’s Reach, door heel Tyria verschenen portalen waardoor haar minions de diverse gebieden konden binnenvallen. Door haar minions te verslaan leerde we meer over de portaal technieken die Scarlet gebruikte en konden we de Crown Pavillion binnen dringen. Na een offensief met Rox en Braham werd Lord Faren bevrijdt van een vurige dood en wist Scarlet na een kort gevecht te ontkomen. De feestelijkheden waren tot een eind gekomen in Divinity’s Reach maar er was meer reden voor een feestje bij ArenaNet want GW2 had de mijlpaal van het 1 jarig bestaan behaald en dat werd gevierd met Birthday Gifts en het einde van culling in PvE.

Om een beetje bij te komen van de recente gebeurtenissen in Divinity’s Reach bracht Moto de Super Adventure Box terug met nieuwe werelden om in rond te springen en puzzelen. Naast deze afleiding van de chaos die Scarlet had aangericht werd het wapen arsenaal uitgebreid met Ascended wapens, kregen vele Legendary wapens een visuele upgrade en werd de Magic Find stat vervangen door een accountwijde Magic Find dat men kon boosten met nieuwe Essences of Luck.

Terwijl vele inwoners van Tyria plezier hadden in de SAB ontstond er paniek in Sparkfly Fen. De dreiging van Tequatl the Sunless, een van Zhaitan’s Champions, werd steeds groter. Hij was sterker dan ooit en vormde een grote bedreiging voor heel Tyria. Bovendien was het niet alleen Tequatl die sterker was geworden, diverse andere World Bosses kregen een update en een faalmechanisme (timer). Ook werd de lang verwachtte Looking For Group tool uitgebracht (weliswaar in bèta stadium) en werd in WvW een nieuw Runes of Power systeem geïntroduceerd dat als een vervanging van de Orbs of Power moest gaan fungeren.

De Lionguard ontving ondertussen steeds meer verontrustende informatie vanuit Twilight Arbor in Caledon Forest. Naast de duistere activiteiten van de Nightmare Courtiers waren er roddels dat Scarlet daar een nieuw duister plot aan het plannen was. Dit baarde Caithe nogal grote zorgen en schakelde de hulp in van onze helden en de Lionguard. Dit was de eerste keer dat ArenaNet een bestaand dungeon pad verving door een compleet nieuw pad met nieuwe rewards. Een compleet nieuw pad met nieuwe puzzels en vijanden die een uitdaging vormde voor de meeste groepen die binnen probeerde te komen. Uiteindelijk komen we er achter dat Scarlet een diep verborgen geheim van Caithe weet maar beide houden zich uiteraard stil over wat dit zou kunnen zijn. Uiteraard weet Scarlet te ontsnappen maar ziet het verlies van deze verborgen basis niet als een terugval voor haar verdere plannen. Naast dit nieuwe dungeon pad zagen we nog een paar andere kleine toevoegingen waaronder WvW Match rewards en een eerste batch met nieuwe haarstijlen voor elk ras.

Wat volgde was het eerste festival dat in de tweede jaargang zijn weg terug vond, Halloween! De activiteiten uit de eerste jaargang waren ook dit jaar weer te beleven zoals de wel bekende clocktower jumping puzzel. Het grootste verschil met vorig jaar zat hem in het verhaal over de zoon van de Mad King, Bloody Prince Edrick. Jaren lang zat hij opgesloten door zijn vader en bereidde hij zich voor om wraak te nemen als hij vrij zou komen en dat gebeurde dus ook toen Magister Tassi van de Durmand Priory de kist vond waar hij in was opgesloten. Het was dus zaak een manier te vinden om hem weer terug in de kist op te sluiten zodat hij het populaire Halloween feest niet zou verstoren. Het bleek simpelweg candy corn te zijn waar hij niet tegen bestand was en zo kon de Bloody Prince weer worden opgesloten in zijn kist. Het was niet alleen maar plezier maken tijdens Halloween, het eerste WvW seizoen stond ook voor de deur! Een 7 weken durende strijd tussen diverse servers om te zien welke servers de beste WvW-ers waren maar voordat de strijd los barstte brachten ze ook nog een skill en trait balance patch uit voor de support builds.

Na alle feestelijkheden van Halloween was het weer tijd om de focus te leggen op de problemen in Kessex Hills. De krait waren druk bezig geweest met het ontbossen van het gebied rondom Viathan Lake en in het meer zelf was een vreemde constructie te vinden die werd afgeschermd door een sterk illusionair gordijn. Marjory Delaqua en Lady Kasmeer Meade waren op onderzoek uit gegaan en vonden rondom het meer vreemde planten die hallucinerende pollen door de lucht verspreidden. Eveneens was er een zeer giftig veld rondom het illusionaire gordijn te vinden waardoor het onmogelijk werd gemaakt om de constructie van dichtbij te onderzoeken. Naast deze giftige lucht en vreemde planten was er nieuwe groep vijanden rondom het meer gespot; de Toxic Alliance, een samenwerking tussen de Krait en het Nightmare Court. Marjory kon door de pollen monsters te bestuderen een antigif ontwikkelen waardoor het mogelijk werd de hallucinerende en giftige effecten van de pollen tegen te gaan. Zo werd voor het eerst een nieuwe heal skill toegevoegd die beschikbaar kwam voor alle professies.

Nadat Marjory genoeg materiaal had om de toren veilig te kunnen betreden, gebruikte Lady Kasmeer haar Mesmer krachten om het illusionaire krachtveld ongedaan te maken. Wat toen zichtbaar werd was een meters hoge houten toren waarin de Toxic Alliance ronddwaalde en genoeg pollen in de lucht zweefde om iedereen die onbeschermd binnen zou komen volledig door te laten draaien. Marjory en Kasmeer trokken met leden van de Durmand Priory de toren in om er achter te komen wat er gaande was en wie verantwoordelijk zou zijn voor deze mega constructie die de krait min of meer ongestoord hadden kunnen bouwen. Ook Braham en Rox waren de toren binnen gedrongen om een helpende hand te bieden. Eenmaal bovenin de toren vonden we het hart van de constructie en probeerde de aanwezige krait hun gecreëerde “god” te laten ontwaken wat niet zonder slag of stoot lukte maar de onvolgroeide creatie was geen partij voor de jonge helden. Scarlet maakte ook hier weer haar opwachting maar stapte door een van haar portalen en wist zo weer te ontkomen. Marjory had een mengsel gemaakt om de plant in het hart van de constructie te stoppen. Helaas was een enkele dosis niet genoeg en moest er meerdere keren een dosis worden toegevoegd om de plant te verzwakken.

Ondertussen had Ellen Kiel haar belofte waargemaakt door de Fractals of the Mists in Lion’s Arch uit te breidden met het onderzoek naar de explosie in de Thaumanova Reactor. Naast de reactor werden ook twee delen van de Molten Facility en Aetherblade Retreat als fractals toegevoegd evenals de bijbehorende boss gevechten en een verbeterd voortgangssysteem met extra uitdagingen voor de hogere niveaus. Heel veel duidelijkheid gaf de nieuwe reactor fractal niet behalve dat Scarlet een van de redenen was van de explosie maar haar verdere motieven bleven nog een raadsel, wel noemde Scarlet enkele interessante dingen vlak voordat ze van het toneel verdween. Zo noemde ze draken energie en de magische kanalen die kriskras door Tyria lopen. Tevens verschenen er door heel Tyria mysterieuze probes die je niet mocht aanraken en tot op heden is de functie nog altijd onbekend maar dat deze te maken hebben met de magische kanalen (ley lines) en de draken energie is de verwachting van velen. Eveneens liep het eerste WvW seizoen op zijn eind en mogen we met de Far Shiverpeaks server niet ontevreden zijn met het behalen van een 5e plaats in de Silver League gezien de tegenstanders. Ook was er nog een kleine update in de Obsidian Sanctum map, een nieuwe ruimte waar gildes het tegen elkaar op konden nemen zodat GvG geen effect meer had op de WvW populatie. Al was het meer een goedmaker van ArenaNet naar de GvG community gezien het akkefietje dat eerder was ontstaan.

Ondertussen waren Marjory en Lady Kasmeer in Kessex Hills klaar om de genade klap uit te delen aan de Toxic Alliance met de laatste stap in het plan om het hart van de toren stop te zetten. In een uithoek van de kamer vonden ze een kleine ruimte met diverse puzzels die te maken hadden met alle voorgaande delen uit het verhaal. De puzzels konden door logica of met brute kracht worden opgelost en na het oplossen een puzzel kreeg je een voorwerp dat te maken had met het verhaal. Zodra alle 4 de voorwerpen in bezit waren konden deze in Scarlet’s smeltoven worden gegooid waarna de laatste dodelijke dosis antigif in het hart van de plant kon worden toegebracht. Het antigif bleek sterker dan gedacht en met de hulp van een portaal van Lady Kasmeer kon de groep de toren veilig verlaten alvorens de toren met een serie explosies uit elkaar spatte. De restanten van de toren en de laatste overlevenden van de Toxic Alliance zijn nog altijd in Kessex Hills te vinden maar het grootste gevaar was verleden tijd.

Lion’s Arch had zich ondertussen klaar gemaakt voor Wintersday, de stad was omgetoverd in een winters decor. Net als afgelopen jaar waren de diverse activiteiten weer terug alleen geen tijdschema voor Tixx en zijn luchtschip. Tixx verbleef deze Wintersday in Lion’s Arch en ook waren Ho-Ho-Tron en de minstreel weer van de partij alleen deze keer niet voor de entertainment maar om donaties op te halen voor om de slachtoffers van Scarlet’s chaos te helpen. Om de feestdagen nog wat op te vrolijken werd de nieuwe tier Ascended Armor geïntroduceerd en kregen alle professies een eigen nieuwe heal skill.

En hier eindigt een jaar Living Story en gaan we in 2014 nog een 4-tal releases krijgen die het verhaal van Scarlet zullen gaan afsluiten en hopelijk antwoorden geven op de vele vragen die nog onbeantwoord zijn. ArenaNet heeft echter de eerst volgende release uitgesteld tot 21 januari om de laatste puntjes op de i te zetten en 4 goede releases uit te gaan brengen alvorens we aan een nieuw hoofdstuk kunnen gaan beginnen binnen de Living Story.

Terugkijkend kunnen we denk ik wel spreken van een flinke stap voorwaarts in vergelijking met een jaar geleden en misschien zelfs wel kunnen spreken dat de basis nu ook volledig af is. Uiteraard is er genoeg ruimte voor verbetering en aanvulling maar wat ArenaNet voor ons in petto heeft voor de toekomst zullen moeten afwachten maar de tijd zal het ons leren…


_________________
Image
Top
  Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: GW2: Living Story Recap 2013
PostPosted: Fri 03 Jan, 2014 14:15 
Überposter
Überposter
User avatar
Offline

Joined: Thu 26 Oct, 2006 18:26
Posts: 1566
Location: Baolder
Wat een jaar he :)

Benieuwd wat 2014 ons in GW2 zal brengen :D

_________________
Image
ImageImageImageImageImageImage
Top
  Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: GW2: Living Story Recap 2013
PostPosted: Tue 07 Jan, 2014 15:54 
Lord
Lord
User avatar
Offline

Joined: Tue 21 Aug, 2007 07:04
Posts: 481
Location: Nijmegen
Ook Arenanet dacht aan een recap: https://www.guildwars2.com/en/news/reca ... ld-wars-2/

_________________
Image
Top
  Profile Send private message  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron