All times are UTC + 1 hour

It is currently Wed 18 Oct, 2017 06:27

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Guild Wars 2... op naar 2013!
PostPosted: Fri 04 Jan, 2013 10:59 
Überposter
Überposter

Image

Het jaar van de Draak is volgens de europese kalender ten einde. We hebben daarin niet alleen de "geboorte" van Guild Wars 2 mogen meemaken, maar ook enkele guildies hebben hun eigen spruitjes mogen verwelkomen, ook via deze weg nog eens van harte gefeliciteerd daarmee.

Met de komst van Guild Wars 2 is er ook voor de Jagers een nieuw tijdperk aangebroken. Mooi om te zien dat de Jagers ook in Guild Wars 2 er weer vol tegen aan gaan. En ook leuk om zoveel nieuwe én bekende gezichten te zien bij de Jagers. Ook leuk om zoveel diversiteit in het gilde te zien, van dungeon runners tot guildies die nog met hun eerste karakter aan de personal story line bezig zijn tot zelfs een guildy welke zijn (eerste) legendary al binnen heeft. Zelf ben ik eigenlijk met vanalles bezig... behalve met de legendary... maar wie weet komt die ooit ook nog wel eens ;)

Guild Wars 2 begint ook steeds meer vorm te krijgen. En ok, vorm had het uiteraard bij release al, maar daar waar (mede dankzij de beta weekenden) in de begin gebieden de bugs er bij release al voor een groot deel uit waren, hebben met name de overige gebieden redelijk wat updates nodig gehad om te komen waar ze nu zijn. Tegelijkertijd zijn we in 4 maanden tijd ook nog eens getrakteerd op 3 grote events, Halloween, Lost Shores en Wintersday.

Ergens in de komende weken (zal dan wel einde januari worden schat ik) zal ANet komen met hun plannen voor GW2 voor het eerste half jaar van 2013 (bron: Colin Johanson op forum GW2). Daarbij hebben ze aardig wat plannen wat betreft het toevoegen van nieuwe features en het zo sterk mogelijk maken van de bestaande wereld, zowel voor PvE, WvW en PvP. Naar eigen zeggen komt er zoveel extra bij welk je normaal gesproken alleen bij expansies ziet.... ANet benadrukt daarbij echter dat dit geen nieuwe gebieden betreft. Ben erg benieuwd naar wat er komen gaat.... en hoop stiekem ook een beetje dat de volgende draak niet al te lang op zich wachten laat ;)

Hoe kijken jullie terug de eerste paar maanden Guild Wars 2? En wat hopen jullie dat 2013 ons (wat GW2 betreft) gaat brengen?

Profile Send private message  

Post subject: Re: Guild Wars 2... op naar 2013!
PostPosted: Fri 04 Jan, 2013 13:23 
Lord
Lord

De eerste paar maanden Guild Wars 2... waar moet ik beginnen.

Guild Wars 2 is zijn geld meer dan vijfdubbel en dwars zijn geld waard geweest. Ik geniet van het spel zoals ik genoot van Guild Wars 1. Ik heb ondertussen twee level 80 karakters. Als eerste mijn ranger, al sinds NWN1 speel ik alleen ranges classes, melee negeer ik altijd. Behalve nu. Mijn secondary is een warrior, en wat is dat verdomde leuk om te spelen zeg!

Dat zelfde effect hebben ze ook gehad op mijn PvP ervaring. Ik ben, en zal nooit, een echte PvP speler zijn. Ik heb gewoon geen zin en tijd om daar echt in verdiept te raken (het is immers flink anders dan standaard PvE). En toen kwam GW2 met zijn WvWvW, voor het eerst sinds... Unreal Tournament speel ik serieus een PvP element waar ik gewoon echt plezier heb om te kunnen spelen.

De eerste keer dat ik het spel door ging, met mijn ranger, kwam ik in hoger level gebieden waarbij vrijwel alle events kapot waren. Nu met mijn tweede karakter zie ik gewoon events, plaatsen en dingen die ik eerder heb gemist omdat er bugs waren. Geweldige ervaring om zo weer alle gebieden door te spelen!

Helaas moet ik wel zeggen dat er een aantal punten zijn waar ik me erg aan stoor, maar waar ik van hoop in de toekomst verbeteringen te zien (mogelijk in de komende paar maanden al).

Zo vind ik de home instance saai. Behalve voor de personal story en verkennen kom ik daar gewoon nooit. Dat zelfde geldt voor de persoonlijkheid. Eigenlijk maakt het niets uit wat je kiest, de ervaring veranderd totaal niet. Zo zijn er wel meer van die kleine dingen, die gelukkig geen invloed hebben op de volledige speelervaring. Ik verwacht ook wel dat deze verbeterd zullen worden in de loop van de tijd.

Ik kijk erg uit naar wat de komende paar maanden gaan brengen. Persoonlijk vind ik het gevaarlijke uitspraak van Arenanet als ze zeggen dat de veranderingen en toevoegingen dusdanig groot zijn dat het normaal een uitbreiding kon zijn. Terwijl ze geen professions, landen, rassen etc. toevoegen. De tijd zal het leren!

In ieder geval heb ik de komende maanden nog genoeg te doen; ik wil van alle professions een karakter op level 80 hebben EN toegang hebben tot alle spel elementen. Plus nog 1 extra slot zodat ik alle personal story delen kan ervaren/doen.

PostPosted: Sat 05 Jan, 2013 14:39 
Guild Leader
Guild Leader

Hoewel ik de laatste maanden weinig tijd in GW2 heb kunnen/willen steken, vind ik het toch een erg mooi spel. Vooral grafisch spreekt het me erg aan. De omgevingen zijn prachtig, de monsters mooi gemaakt, en de armours zijn fantastisch.
Ik vind het leuk dat je lekker rond kan rennen, en doen waar je zin in hebt. Beetje events doen, beetje daily achievement halen, beetje materials farmen en craften. Leuk. En intussen lekker levellen en skills vrijspelen.
Ik heb mijn main warrior op level 80, zit nu op hold in de Straits of Devastation. Moet het spel dus nog steeds uitspelen. Met mijn storyline zit ik ergens bij de Vigil.

Verder heb ik een elementalist ergens in de 60, en een ranger en guardian in de 35 ergens. Ook heel leuke professions. Deze vier speel ik het liefst.

Ik heb ook een mesmertje, een thief, een necromancer en een mesmer, maar die hebben nog weinig aktie gezien, en dat zal wel zo blijven denk ik.

Wel vind ik dat het spel je nogal overweldigt. Er is ZO veel te doen en te zien, dat je snel het gevoel krijgt dat je dat toch nooit gaat redden. Met name als je kijkt naar speciaal armour, waarvoor je bepaalde dungeons vaker moet doen, dan geef ik bij voorbaat al op. En wat er allemaal verhandelt wordt op de trading post, dan denk ik, hoe komt men aan het geld, en de tijd om dat bij elkaar te sprokkelen? Ik zit met gemiddeld 1 à 2 gold al op mijn max, want dat gaat op tijdens crafting en upgraden van wapens en armour naarmate je levelt.

En als je dan door tijdgebrek toch meer en meer het spel moet laten liggen, raak je steeds verder achterop bij de rest, en dat is voor mij geen goede motivatie helaas. Toen ik nog met Denise samen kon inloggen, vond ik het leuk om met z'n twee of soms meerderen te gaan exploren, gebieden 100% maken. Maar nu kan ik maar korte tijd steeds iets doen op de PC, dus dan wordt het al snel een singleplayer spel dat je op elk moment kan starten en afsluiten (Skyrim bijv.).

Dat is iets dat ik als guildleader wel jammer vind, want ik kan er niet meer zo actief bij zijn als in GW1. Daar had je nog het gevoel dat je je guildies kon steunen, en een beetje een oogje in het zeil kon houden. Nou weet ik dat we gelukkig genoeg goeie trouwe officers hebben die dat uitstekend kunnen doen in mijn afwezigheid, dus daar maak ik me geen zorgen over. Het is alleen jammer dat ik nu wel e.e.a. moet missen.

Maar hopelijk amuzeren jullie je allemaal goed, en wie weet komt er weer een tijd dat ik meer motivatie en tijd heb, en weer eens mee ga rennen :)

Image
ImageImageImageImageImageImage

PostPosted: Mon 07 Jan, 2013 11:29 
King
King

Enkele jaren hebben we moeten wachten tot we zelf aan de slag konden in de wereld van GW2 maar na het 3e Bèta Weekend was daar in eens de magische datum, 28 augustus (of 25 voor de headstart).
Natuurlijk hebben we tijdens de bèta weekenden al het een en ander mogen mee maken maar de eerste officiële stappen in de wereld van Tyria zijn dan toch wel weer bijzonder. Grafisch ziet het er allemaal geweldig uit en de diversiteit aan gebieden en vijanden is groot. En zo zette ik net als in GW1 mijn eerste stap in Tyria met een ranger gevolgd door een elementalist.

Ik heb ondertussen van elke profession een character en ik moet zeggen dat er een paar tussen zitten die me goed bevallen waarvan ik voorheen van dacht dat het niks voor mij zou zijn (bijv. 'melee' classes, ben altijd ranged dps-er geweest in GW1). Zo dacht ik in eerste instantie ook over PvP/WvW. Ik ben zelf ook niet echt een PvP fan maar ik vind WvW toch wel een leuke toevoeging en ook nog eens zeer vermakelijk op zijn tijd :)

En dan nog eens de maandelijkse events! Geweldig concept zeker omdat je elke maand iets nieuws kan verwachten. Bij GW1 had ik het vaak na een tijdje wel weer even gehad omdat er gewoon niks nieuws te doen was maar met elke maand een nieuw event blijft het interessant. Halloween was leuk alleen de laatste fase in LA had ik meer van verwacht. Daarna hadden we Lost Shores, hopelijk was dat een wijze les voor A-net want het idee was leuk maar de uitvoering wat minder (fractals was dan nog de beste toevoeging van dat event). Vervolgens was daar mijn favoriete GW1 event Wintersday. Helaas een tegenvaller in mijn ogen, de eerste 5 dagen was er nog wat te doen maar daarna ging voor mij het 'gewone' leven in Tyria weer verder. Bring back the Grenchies!! :P

Natuurlijk zijn er bepaalde dingen die ik anders had willen zien waaronder bijvoorbeeld de portals naar andere gebieden en niet een grote wereld, het gevoel om samen te spelen wat er in GW1 meer was door de min of meer verplichte party's. Maar al met al heeft ArenaNet een fantastische game neergezet dat zijn geld meer dan waard is. De paar minpuntjes neem ik maar voor lief want welke game is er nu eenmaal perfect ;)

Wat de toekomst zal gaan brengen is nog wat vaag maar dat A-net grote plannen heeft voor de komende paar maanden moge duidelijk zijn en ik hoop van harte dat ze hun uitspraken waar gaan maken. Dat de content zo groot zal zijn als een betaalde uitbreiding is een zeer gewaagde uitspraak, zeker als men zegt geen nieuwe gebieden toe te voegen dus ik ben zeer benieuwd hoe en wat ze van plan zijn, ik gok haast op meer (mini)-dungeons of een WoW Cataclysm achtig iets maar dat hoop ik eigenlijk niet. Ik verwacht echter wel dat ze de personal story verder gaan uitbreiden en dat we meer van de draken gaan zien maar voorlopig blijft er nog voldoende te beleven in Tyria zoals het nu is :top:

PostPosted: Mon 07 Jan, 2013 15:05 
Überposter
Überposter

Overweldigend was het in het begin zeker. Wat daar bij mij tegen geholpen heeft is het niet allemaal tegelijk willen doen ;) Zelf op 1 char gefocussed in het begin en die door de story line gebracht, inclusief de gebieden waar ik daarvoor moest zijn allemaal gecleared (100% exploren). Nu is die nog altijd niet helemaal klaar daarmee (WvWvW, ik wil bij het rode team FTW!! ;) ), maar heeft iig van de wereld al heel veel cq bijna alles wel al eens gezien. Tuurlijk, nog veel dingen staan bij mij open (verschillende dungeon paden, jumping puzzels enzovoorts) maar het is allemaal een heel stuk overzichtelijker dan. Maar is zeker even wennen als je uit GW1 komt waar je al jaren bezig bent geweest en al in het gold zwemt. Hier moet dat alles weer opnieuw opgebouwd worden. En als er iets is wat ik in GW1 als relatieve laatstarter wel heb geleerd, is dat veel dingen met de tijd wel komen. Zo ook dat dungeon armor. Dacht eerst ook van wat zijn dat veel tokens die je nodig hebt voor dat armor... maar al gaande weg heb ik toch al aardig wat bij elkaar verzameld.

@ Sjeng, mbt dat als je maar eventjes pc tijd hebt dat je dan aan een single player game gaat omdat je die zo op kunt starten en afsluiten, de huidige opzet van GW2 leent zich eigenlijk juist heel goed voor dat soort korte online momentjes.... wellicht dat je dan wel even het halen van dingen als de daily uit je hoofd moet zetten, maar een paar hartjes completen en exploren is zo gebeurd. Zo kom je elke keer toch weer ietsje verder... net als in Skyrim zeg maar. En ook als je een hartje niet kunt completen is er niks aan de hand: je voortgang blijft gewoon bewaard voor dat hartje. Maar ok, waarschijnlijk zou je in GW2 dat beetje tijd nu eerst kwijt zijn aan kletsen met iedereen en krijg je idd nog niks gedaan ;)

Home instances... 't is dat Kel die nu noemt, maar daar kom ik eigenlijk geeneens meer, afgezien van de keren dat het moet voor personal story. Is voor mij iig een van de features in het spel waar ik tnt nog helemaal het nut van mis (misschien moet ik er toch nog eens gaan kijken?). Wellicht dat dit de GH van de toekomst wordt? Waarbij je dan als gilde kunt kiezen in welke stad je die wilt hebben. Dat is ook gelijk iets wat ik best wel mis... een Guild Hall. Zou wellicht kunnen op een vergelijkbare manier als the Mists. Als het in die vorm zou zijn, dan denk ik wel dat het meer een hub zal zijn met portals naar verschillende plekken dan dat het een GH a la GW1 zal zijn waarin je nog vanalles kunt doen. Dit omdat je momenteel in de Mists ook geen storage en dergelijke hebt. Tenzij ANet het opeens prima vindt dat je van overal in de wereld naar die plek kunt komen, je zooi in je storage kunt dumpen en weer verder gaat waar je was - zo lang het geen instance betreft (dungeon, personal story en zo). Mooiste zou het natuurlijk wel zijn als je met je gilde een eigen plek hebt met crafters, storage, enzovoorts, zodat je er iets kunt doen terwijl je rondhangt ;) Hmm... wellicht als ze het gewoon one way traffic maken.... kunt er wel in vanaf overal, maar kunt er alleen uit via portal(s) naar vaste plek(ken). Dus eigenlijk meer a la WvW, kom je vanaf overal in, gaat er via portal uit.... maar ok, kan ik over mijmeren wat ik wil, is gewoon afwachten wat ANet ons voorschotelt.

Cursed Shore was jammer dat het allemaal volgens een erg strak schema gebeurde, daardoor konden verschillenden het event niet optimaal genieten. Als je kijkt wat voor een kado er op het einde te wachten lag hebben ze daarmee veel mensen gevoelsmatig in de kou laten staan omdat die net op dat moment niet online konden zijn... en dat bij een spel welk praktisch over de hele wereld wordt gespeeld, in verschillende tijdzones. Zelf kon ik er gelukkig wel bij zijn en heb ik de eindreward mogen ophalen, na een felle strijd met de karka's. Ook mbt rewards hebben ze hier hopelijk veel van geleerd. Daar waar in GW1 de eindreward voor de main events voor iedereen (nagenoeg) gelijk was, hadden ze er nu voor gekozen om iedereen schijnbaar deels vanuit de chest drop tabel voor exotics te belonen... met als resultaat dat, naast de standaard rewards, de ene eindigde met een wapen van nog geen 1g, en de ander met een item van vele g. Wat er niet aan af doet dat iedereen (die een reward kreeg) er een leuke reward voor gekregen heeft en eigenlijk allemaal winnaar waren, maar je voelt je een stuk minder "winnaar" als er zo'n grote verschillen in zitten (en die verschillen zo open op tafel liggen... bij een dungeon zijn die verschillen net zo groot, maar zie je ze niet zo direct).

Wintersday was jammer dat het zo vroeg eigenlijk al tot zijn hoogtepunt kwam.... Elke dag Tixx was leuk in de eerste week en keek ik ook steeds naar uit. Lekker wat muziek gemaakt met de kerstklokken. Daarna een groot kerstcadeau gekregen (terwijl kerstmis nog moest komen), nog even de JP gehaald, Toypocalypse uitgeprobeerd en van cadeautje naar cadeautje gerend in de pve gebieden.... welke ik de laatste twee weken praktisch links heb laten liggen. Voor mij persoonlijk heeft het event dan ook iets te lang geduurd cq te vroeg gepiekt. Halloween heb ik gemist ivm vakantie, weet niet of dat bij Halloween ook zo was?

Zelf verwacht/hoop ik dat ze met de aankomende update(s) met name via nieuwe/aanvullende story line(s) de mensen weer naar andere gebieden in de wereld willen gaan brengen. Erg benieuwd wat ze verder gaan brengen omdat ze het duidelijk over features hebben.... en een aanvullende story line is naar mijn mening meer aanvullende content dan dat het een écht nieuwe feature is. Aangezien PvP nog erg onaf is (wat ik er over lees), hoop ik niet dat het uiteindelijk neerkomt op praktisch alleen maar toevoegingen bij PvP. En wie weet, na maanden observeren door ANet van WvWvW en gebruikte taktieken, gaan ze daar een vikingen macht introduceren welke kastelen, supply points en dergelijke overvalt op momenten dat er te weinig spelers activiteit is. Dat zou nog eens tof zijn ;) Heb je in ieder geval altijd wat te doen op je map, ook als er praktisch geen tegenstanders zijn ;)

PostPosted: Mon 07 Jan, 2013 16:57 
King
King

Ik hoop dat ze de spawn-rate en het karka-eiland aanpassen. Heb je een nieuw gebied, doe je daar niks omdat het niet de moeite waard is (op rich orichalcum-node na).

PostPosted: Mon 07 Jan, 2013 17:12 
Überposter
Überposter

oops... valt me nu pas echt op wat voor een lap tekst dat van mij is geworden... ;)

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour